Susan Lanefelt.

Foto: Izabelle Nordfjell.

Den bästa motionen är den som blir av

Krönikan Vi är alla på samma livsresa – och för att få den så glädjefull, inspirerande och spännande som möjligt behöver vi ge till kroppen och själen och bejaka alla våra sinnen.

På så sätt ökar vi möjligheten att hålla oss så friska och starka som möjligt. I varje situation kan vi alltid göra den bättre. Hälsobranschen är under ständig utveckling. Nya rön, träningssätt, dieter och idéer av alla de slag. Det är bara att ta för sig och känna på vad som passar för mig och vad inspirerar dig…

Kroppen längtar efter att få röra på sig på något sätt och vad som dessutom sker vid fysisk aktivitet är att hjärnan påverkas positivt. Koncentrationen, minnet, sömnen, kreativiteten, stresståligheten och intelligensen förbättras tydligt under eller kort efter fysisk aktivitet. Det behöver inte vara så hård eller tuff träning. Man behöver inte gå på gym eller gruppträning. Det som behövs är att fatta beslut. Regelbunden träning ger resultat.

Varje morgon startar jag med ett glas vatten samt ytterligen ett glas vatten med pressad citron. Tre frukter. Äpple, kiwi, banan, jordgubb, hallon eller blåbär, när säsongen bjuder. Grovt bröd med ost är en höjdare och sommartid äter jag en stor hög med sallad, rucola, spenatblad och basilika som jag plockar från mitt växthus. Som avslutning tar jag en stor kopp kaffe med mjölk. Njut av morgonstund! Morgonstund har guld i mun. Jag håller med. Jag älskar att gå upp tidigt, vinden är oftast lugn och havet ligger blankt. Mina morgondopp är ljuvliga och följs därefter av vattengympa i poolen och därefter hoppar jag in i mitt lilla badkar, borstar kroppen och njuter av ett lavendelbad. Jag smörjer kroppen, gör några övningar på badrumsgolvet, situps, benövningar, magövningar och naturligtvis knipövningar. Nu är jag redo för en ny och spännande dag! Efter morgonrutinen är det dags för en långpromenad med Rocco, vår ettåriga Australian shepherd. Vilket energiknippe. Oj oj. Denna typ av hund behöver mycket motion, både fysisk och mentalt för att må riktigt bra och att njuta av livet. För att uppnå bra resultat med vår nya familjemedlem har vi, min man och jag, skaffat en “personlig tränare”. Många gör det när dem går på gym, så är det inte för oss. Vi har det till Rocco. Så bra och så givande och kul. Återigen träning ger resultat.

Koncentrationen, minnet, sömnen, kreativiteten, stresståligheten och intelligensen förbättras tydligt under eller kort efter fysisk aktivitet.

För mig är promenader härliga och ibland när det blåser mycket så gör det lite ont i ögonen, speciellt när man har hunnit bli fler år i livet som typ jag, 70+. Torrare slemhinnor, inga problem! Jag har supersolglasögon med skumgummi run på insidan så ingen blåst kommer in. Det är ju så att vissa förändringar kan ske vid högre ålder, men ofta kan man hjälpa till. Mina ögonbryn har blivit lite tunnare, inga problem. Jag penslar näring på dem morgon och kväll, så nu växer de och mår bra. Likaså mina ögonfransar får också lite näring och nu är de så långa så de stöter i glasögonen när jag läser. Härligt problem. Huden blir ju också lite torrare, inget att oroa sig för. Smörj kroppen varje dag och se till att hålla den mjuk och smidig. Rynkor, ja dem kommer förr eller senare, se till att de är mjuka och välskötta och går glatt uppåt. Jag själv går regelbundet på ansiktsbehandling, en speciell metod som kallas NBE (Nannic Beauty Energy), finns över hela Sverige.

Där använder man sig av radiofrekvens som mjukt och behagligt masseras in med ett serum på djupet. Det är som en gympa för huden. En härlig naturlig behandling med snabbt och synligt resultat som ger spänst och lyster.

När jag nu avrundar min krönika vill jag säga: Den bästa motionen är den som blir av. Gör några övningar varje dag samt gå en härlig promenad med ryggen rak, pendlande armar, spänst i stegen, glödpunkten som strålar och ett leende på läpparna. Gör det i glädje. Utveckla förmågan att se livet från ett positivt perspektiv, även under tuffa perioder. Som hjärnkirurgen Nils Simonsson säger: Positiva människor lever 7,5 år längre.

Rätt levt är livet långt nog. Det viktigaste är inte att leva långt. Det viktiga är att leva bäst! Plocka guldkorn och ge till dig själv och alla som vill ta emot.

Text Susan Lanefelt, hälsorådgivare