Ingegerd  gren 002 (kopia)

Patrick Sörquist

Ingegerd Ågren, 92 år: ”Det är aldrig för sent att börja träna”

Hälsa & skönhet Hon började träna för ett år sedan och märker redan stor skillnad. Träning och kost är avgörande för äldres välmående, men även att ta hand om hud och hår.

Eva-Lotta Sigurdh

Ingegerd Ågren från Göteborg hade aldrig tränat på gym tidigare, men vid fyllda 91 var det dags att göra slag i saken.

Ingegerd Ågren
Ingegerd Ågren

– Jag tyckte att jag hade prioriterat andra tillräckligt länge, nu ville jag prioritera mig själv.

Sagt och gjort. Hon kontaktade Hagabadet och erbjöds snabbt hjälp av Chiara Capaldi, personlig tränare (PT) och specialistutbildad inom förebyggande träning.

– Det har jag aldrig ångrat. Det känns så tryggt och säkert och jag märker ju hur mycket starkare och smidigare jag har blivit på bara ett år.

Capaldi kan bara hålla med. Progressionen under året har varit häpnadsväckande. Ingegerd har inte bara blivit starkare och smidigare, utan även blivit bättre i sin rygg, fått en helt annan hållning och, inte minst, blivit mycket gladare.

– Hon skiner som en sol. Det är så roligt att se, berättar Capaldi nöjt.

 

Det är jätteviktigt att du anpassar träningen efter din kropp.

 

Vältränade muskler föryngrar

Det är alltså aldrig för sent att börja träna. Det är både Ingegerd Ågren och hennes jämnåriga träningskompisar livs levande exempel på. Allt fler äldre tränar och allt högre upp i åldrarna. Bara på Hagabadet är 1 400 medlemmar över 60 år.

Träningsansvariga Marina Girone är både PT och dietist på Hagabadet och kan inte nog betona alla fördelar som träning och rörelse har hela livet igenom. Och ju äldre desto viktigare, det minskar eller skjuter nämligen upp riskerna för en mängd olika sjukdomar, som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, demens och depression.

Dessutom gör vältränade muskler att du återhämtar dig snabbare efter sjukdom och kan därför ses som en slags föryngringskur för muskelcellerna, menar hon. Med vältränade muskler och god balans minskar också risken för de så vanliga fallolyckorna bland äldre.

Så styrketräning är viktigt, men även konditionsträning och allt som förbättrar balans, rörlighet och snabbhet – funktioner som normalt brukar försämras med åren.

– Alla kan träna, oavsett besvär och ålder, hävdar Girone. Fast det är jätteviktigt att du anpassar träningen efter din kropp och eventuella krämpor du har.

Att träna ofta är viktigare än att träna länge åt gången. 30 minuter kan räcka. Sedan betyder även vardagsmotionen, som dagliga promenader, mycket för hälsan och välbefinnandet. Både fysiskt och psykiskt.

– Många äldre hamnar tyvärr i en ond cirkel, där både krämpor och sorger gör att de isolerar sig. Men rör du dig aktivt efter din förmåga får du inte bara en bättre aptit och därmed en bättre näringsstatus i kroppen. Du blir också, precis som Ingegerd, mycket piggare och gladare.

 

Nu äntligen prioriterar jag mig själv.

 

Trolla med håret

Mår du bra syns det även på håret, vilket kan vara nog så betydelsefullt för välbefinnandet på ålderns höst. Vi är väl alla till mans lite fåfänga livet igenom och mår därför bra av att ta hand om vårt yttre likaväl som vårt inre. Det sätter piff på tillvaron och håller livsglädjen vid liv.

Men mycket händer med både hår och hud när vi passerat 50-strecket, som gör att vi behöver tänka till lite extra när det gäller att anpassa produkter och behandlingar. Frisören Kristin Gustafsson på Oss Hår & Skönhetssalong i Göteborg berättar:

– Förutom att hårstråna förlorar pigment så tappar du också mer hår och får även tunnare hårstrån ju äldre du blir. Men det finns massor du kan göra (förutom att färga) för att ”trolla bort” det här.

Förutom att vissa schampon får hårets växtfas att bli längre och även gör så att du inte tappar lika mycket hår, så kan du också använda så kallade bodybuilder- eller rootliftprodukter i håret när du fönar det, för att skapa illusionen av att håret blir fylligare. Hon varnar dock för att många produkter ute på marknaden är utblandade och att det därför är bäst att alltid rådgöra med en frisör först. Då får du också hjälp att anpassa till just ditt specifika hår. Hon rekommenderar också torrschampo som alternativ till vanligt schampo för den som kanske inte orkar eller klarar att tvätta håret på samma sätt som tidigare.

– Tänk också på att göra roliga och avkopplande saker i livet. Då mår också håret bättre.

 

Fett och fukt för fräsch hud

Även huden förändras med stigande ålder och behöver både mer fukt och fett, berättar kollegan och hudterapeuten Johanna von Borstel. Det positiva är att mycket nytt har kommit ut på marknaden, som underlättar medicinsk egenvård, som till exempel krämer som stimulerar kroppens egen fukt- och fettproduktion.

Solskador och åldersvårtor är vanliga hudåkommor bland äldre. Det sistnämnda måste man ta bort kirurgiskt, men solskador och även rynkor kan i dag till stor del dämpas med egna produkter och särskilda ansiktsbehandlingar.

– Mycket kan du förebygga själv. Gå gärna friska promenader för att boosta både hud och hår med vitaminer, men tänk på att skydda dig för solen, avslutar Gustafsson och von Borstel.