Mai-Lis Hellénius

Mai-Lis Hellénius

Lev livet hela livet

Ledaren Vi har alla ett genetiskt arv med oss i bagaget och vi är därför olika känsliga för den moderna livsstilen som innebär att vi sitter allt mer. Idag finns också kaloririk mat lättillgänglig runt omkring oss hela dygnet och stressen påverkar vår livsstil och vår hälsa. Ny forskning visar dock att det alltid går att påverka hälsan med en hälsosammare livsstil och att det är aldrig är för sent.

I medelåldern börjar många fundera över sin hälsa och livsstil. Kanske har konditionen blivit sämre och orken klingat av. Kanske har byxorna blivit för små och först då börjar tanken på träning att gro. Många söker en kosthållning och en träningsform som snabbt ger resultat.

Alla ”extra-kilon” är inte farliga. Vi vet att det är bukfetman som är den farliga. Det är den även hos den som kanske inte väger så mycket, är smal men har en kulmage.

Det är fettet på magen eller rättare sagt inne i buken, som ökar risken för höga blodfetter, högt blodtryck, högt blodsocker och i framtiden ger en ökad risk att drabbas av sjukdomar som typ 2 diabetes, hjärtkärlsjukdom, demens och depression.

Det är bättre att mäta midjan med ett måttband och strunta i vågen. Vågen säger inget om vad det är som väger eller hur mycket muskler eller fettväv man har i kroppen. Muskler väger mer än fett och det betyder att man kan till och med bli tyngre när man börjat träna, men samtidigt smalare om midjan.

 

En rask promenad förbrukar flera hundra gånger fler kalorier och ger stora hälsoeffekter på både fysisk och mental hälsa.

 

Svenskar sitter mest i Europa, trots att vi samtidigt motionerar mest. Det är vardagsrörelsen som minskat. Nya svenska undersökningar visar att vi sitter i snitt ca nio timmar om dagen. Så mycket stillasittande går inte att motverka med ett par tre motionstillfällen i veckan. Vi måste upp på fötter!

Att ta en bensträckare på ett par minuter en gång i halvtimmen påverkar kroppens sockerkänslighet, risken för blodproppar, blodtryck och man blir piggare.

Dessutom kan man stå bort flera kilo på ett år eftersom energiförbrukningen, det vill säga energiförbrukningen utöver den basala förbränningen i vila, är mycket högre när man står jämfört med när man sitter.

En rask promenad förbrukar flera hundra gånger fler kalorier och ger stora hälsoeffekter på både fysisk och mental hälsa. Promenaden kräver bara ett par bra skor. Den finns tillgänglig överallt, när som helst och är helt gratis.

Se på grönsaker, frukt och bär som basen i maten och lägg till en bit fisk, kyckling eller kött. Strunta i modedieter och ät varierat och balanserat. Man behöver sällan avstå från något, men man kan alltid göra lite klokare val.

Välj citron istället för gräddfilssås på salladen, på fisken på köttet. Välj grovt, fiberrikt bröd istället för vitt. Välj olja istället för smör. Välj nötter och mandel istället för lösgodis. Välj vatten istället för läsk.

Det vi äter varje dag är viktigare för hälsan än det vi åter någon enstaka gång. Njut av maten!

Mai-Lis Hellénius, överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset.