Torres WInery

Så ska mat- och vinbranschen bli hållbar

Mat & dryck Mat- och vinbranschen genomgår en stark förändring. Idag står ekologi, hållbarhet och miljöfrågor högst på agendan.

Håkan Söderberg

Försäljningen av ekologiska produkter ökar dramatiskt, år efter år.

I livsmedelsbutikernas hyllor får de ekologiska alternativen allt större utrymme. På Systembolaget lyser de gröna etiketterna allt starkare.

Fokus på hållbarhet

Ett av de företag som befinner sig i den starka trenden är Miguel Torres Sverige eller The Wine and Spirits Collective som man nyligen bytt namn till. Det är en svensk vinimportör med stort fokus på ekologiska och hållbara produkter.

– Våra viner passar till en modern kost som medelhavsbuffé. Gärna mycket färg och grönsaker. Visst passar våra viner till kött också men idag ligger inte fokus på stora biffar. Det är ekologi, hållbarhet och en större del vegetarisk kost som passar den moderna människan, säger Susanna Ekecrantz, en av två produktchefer på företaget.

Miguel Torres Jr, är den som sedan 1991 leder familjeföretaget Bodegas Torres, vilket är en av Spaniens största vinföretag. Torres har gjort sig känd för att bryta mot konventionerna och pröva nya grepp vilket gett honom flera utmärkelser och erkännanden i den internationella vinvärlden. Idag ligger fokus på ekologi och hållbarhet.

– Han är fortfarande mycket hårt engagerad i sina viner och här förekommer inget fusk. Han har stenkoll på att alla produkter har högsta kvalitet.

Det är ekologi, hållbarhet och en större del vegetarisk kost som passar den moderna människan.

Susanna Ekecrantz

Konsumentorienterat fokus

Anledningen till namnbytet i Sverige och ny strategi är ett beslut att stärka företagets närvaro på den svenska marknaden med ett starkt lokalt tillvägagångssätt och konsumentorienterat fokus.

– Det spanska är fortfarande viktigt för oss men vi är också leverantörer av produkter från andra delar av världen. Men de höga kvalitetskraven släpper vi aldrig. Ekologi och hållbarhet, miljöfrågorna genomsyrar hela vår filosofi, säger Susanna Ekecrantz.

Susanna Ekecrantz.
Susanna Ekecrantz.

Ett annat tecken i tiden är priset Local EAT Award som startade av den norske hotellkungen (Nordic Choice Hotels) Petter Stordalen, en tävling som arrangeras tillsammans Företagarna, NHO och Eat. Man söker Skandinaviens främsta matentreprenörer och korar den bästa idén inom mat, hälsa och hållbarhet. En produkt, tjänst eller initiativ relaterad till mat eller matproduktion som på ett innovativt sätt löser utmaningar kopplat till hälsa och hållbarhet.

Priset är 100 000 kronor, man får ett mentormöte med Petter Stordalen och en resa till Stockholm och deltagande på EAT Stockholm Food Forum.

Mat-och vinbranschen är under stark förändring. Och kanske kan Kicki Theander, grundare till Middagsfrids uttalande ge en bild av den förändringen:

”Jag driver Middagsfrid för att jag vill förändra världen. Jag kämpar för hög matkvalitet som tar hänsyn till både djur, natur och klimat.”

Kanske är det så. Världens förändras och vi måste förändras med den och ge ord som ekologi och hållbarhet ett riktigt innehåll. Det gäller också det vi äter och dricker.