Mattias Sunneborn

Träning har ingen åldersgräns

Hälsa & skönhet Träning är ett perfekt elixir för dig som vill upprätthålla orken vardagen – resultat märks både kroppsligt och psykiskt.

Alexandra Ekström Madrid

Ju äldre vi blir desto snabbare förtvinar muskelmassan. Därför att det viktigt att du som senior tränar på ett sätt som behåller muskelmassan och som samtidigt stärker kondition och balans.

Det räcker inte med lågintensiv konditionsträning som många tror.

Mattias Sunneborn är en framgångsrik friidrottare med meriter som VM-silver och EM-guld i längd-hopp. Han har dessutom otaliga SM-guld i flera grenar.

Många minns också när han var med i tv-programmet Mästarnas Mästare 2014. Idag tränar han andra i friidrott, både unga talanger och veteraner som vill hålla sig i form.

 

De jag tränar blir snabbt gladare och piggare i både huvudet och kroppen.

Mattias Sunneborn

 

Inom friidrotten är man veteran när man är 35 år och det var Mattias Sunneborns fru Anna Sunneborn som gav honom idén. Hon hade aldrig hållit på med friidrott innan men ville testa.

Mattias Sunneborn
Mattias Sunneborn. Foto: Emma Shevtzoff

– Hon bestämde sig för att börja träna veteranfriidrott och frågade om jag kunde träna henne. Så jag gjorde det. Vi hade väldigt roligt och efter några träningar ville fler vara med och träna, berättar han.

Fortsätt träna styrka

Idag, över tio år senare, har Mattias Sunneborn sex grupper som man tränar kontinuerligt i åldrarna 35-65 år. För att visa deltagarna att träningen ger resultat gör de tester två gånger per termin.

Då mäts snabbhet, styrka, koordination, kondition och rörlighet. Resultaten visar på tydlig förbättring på alla punkter varje gång.

Filosofin är att gå tvärt emot råden om att träna skonsammare ju äldre man blir. Man ska såklart inte skada sig men man behöver utsätta kroppen för explosivitet.

Den anpassar sig till vad den utsätts för menar Mattias Sunneborn och om man då aldrig utsätter kroppen för påfrestningar kommer den inte heller att klara av att parera om man till exempel halkar eller ramlar lika bra.

– Det är 579 gener som påverkar vårt åldrande och 179 av dem kan vi själva påverka med träning. Vi kan alltså själva påverka en stor del av vårt åldrande och hur vi mår, säger han.

Smart fakta

Prova Mattias Sunneborns träningsfilosofi hemma!

När man tränar powerträning är det viktigt att ha rätt teknik, därför ska man få hjälp av en tränare om man vill börja träna mer explosivt. De här övningarna kan man dock göra själv eller med en kompis för att prova på. Max 30 min.

• Börja med att värma upp.

• Hoppa på ett ben: Hoppa 2×10 hopp framåt på ena benet, sedan 2×10 hopp framåt på det andra.
Vila en minut efter de första 10 hoppen innan du börjar igen. Kom ihåg att landa på hela foten och att sträcka på dig.

• Jämfotahopp: Hoppa jämfota framåt 3×10 hopp. Vila en minut efter de första 10 hoppen innan
du börjar igen.

• Intervaller: Spring 100 meter så snabbt du kan, gå sedan långsamt tillbaka och upprepa 10 gånger.

Idag tränar bara en femtedel av alla 35 åringar i Sverige regelbundet, ännu färre i åldrarna över 35. Det allra flesta av dem tränar dessutom endast lågintensivt. Det håller kroppen i form men det förbättrar inte formen. När man blir äldre och hastigheten på muskelförtviningen ökar räcker det inte.

Man behöva träna mer powerträning för att behålla muskelmassan. För att inte skada sig är det bra att ta hjälp av någon tränare som ser till att man har rätt teknik.

– Jag märker stor skillnad på de jag tränar. De blir snabbt gladare och piggare i både huvudet och kroppen, säger Mattias Sunneborn.

Varierad träning viktig

Om man vill ge sig själv föryngrande träning som förbättrar skelett, muskler, hjärna och celler rekommenderar Mattias Sunneborn tre träningspass i veckan.

Han lägger upp det gemensamma träningspasset så varierat som möjligt. Då ingår både gymnastik, hopp, korta intervaller och styrkeövningar. Förutom det passet rekommenderar han att man styrketränar ytterligare en gång i veckan och gör någon mer pulshöjande träning en gång.

– Alla mår bättre om man tränar. Det är klart att det kan vara svårt i början men det blir snabbt lättare. Det fina är också att effekten blir större ju äldre du är, säger han.

 

Det är 579 gener som påverkar vårt åldrande och 179 av dem kan vi själva påverka med träning. Vi kan alltså själva påverka en stor del av vårt åldrande och hur vi mår.

Mattias Sunneborn

 

Mattias Sunneborn rekommenderar dock inte att man tränar varje dag. Vissa av de han tränar vill göra det för att de mår så bra av endorfinpåslaget efter träningspassen.

Då är han noga med att instruera dem i att dela upp kroppen så man inte tränar alla muskler hela tiden.

– Man behöver lite längre återhämtning när man blir äldre. Jag känner det själv. Två pass i veckan är kvalitativa, tränar man samma muskelgrupp oftare bryter man ner den snarare än att bygga upp, förklarar han.

Investera i dig själv, hälsan är det viktigaste man har för att kunna finnas där för sina nära och kära i framtiden. Träningen är också ett sätt att umgås och hitta nya vänner här och nu.